Przyszłość zaczyna się dzisiaj, nie jutro
Jan Paweł II
Spis treści:
Szkoła miejsce własnych doświadczeń, odkryć i życia
Jan Paweł II
Miejsce to przestrzeń doświadczona, obszar określony, foremny, znany. To struktura własna, osobista, indywidualna, organizowana wokół przyjmowanych wartości. Stanowi niezbywalny warunek zadomowienia człowieka. Osoba czuje się w miejscu pewnie, panując nad związanymi z nim pojęciami. Miejsce cechują historyczne odniesienia, pamięć własna, więzi społeczne i interakcje, dające poczucie bezpieczeństwa i tożsamości wynikającej z praktyki a także osobistego zaangażowania. To obszar doświadczania podmiotów, system współzależności o różnej trwałości i sile powiazań, podtrzymywanych lub tworzonych
w praktyce dnia codziennego przez człowieka.
Miejsce jest ustawicznie tworzone i ulega zmianom powodowanym przemianami społecznymi, w tym rozwojem technologii, mobilnością człowieka, wielością miejsc, w których przebywa, ich fragmentacją. Jako centralna kategoria przestrzeni nie istnieje w gotowej formie. Jego poznawanie jest procesem ciągłym, polegającym na stałym porównywaniu nowych informacji z dostępnym już zasobem wiedzy.
Tak rozumianym miejscem dla uczniów, rodziców i nauczycieli może być szkoła. Dzieje się to wtedy, gdy uczniowie, ich rodzice a także pedagodzy identyfikują własne miejsce w szkole jako trwałe, oswojone i wspólnotowe. Chodzi nie tylko o właściwości przestrzenno-funkcjonalne danego obszaru, ale o doznania osób w nim przebywających, takie jak dostępność, atrakcyjność, poczucie bezpieczeństwa, aktywność, społeczność czy tożsamość.
Nie wystarczy jednak formalna, fizyczna obecność w szkole – miejscu i realizowanie powierzonych obowiązków wyrażające kulturowe wzory organizowania procesu edukacji. Szkołę jako miejsce określają doświadczenia uczestników i nadawane im znaczenia. To relacje, często nieformalne pomiędzy uczniami, rodzicami, nauczycielami, wynikające z uczestnictwa w procesie edukacji, wydarzeń społecznych i kulturowych, poznawania nauczycieli, pracowników szkoły, spotkań z rówieśnikami stają się dla opiekunów czasem zdobywania wewnętrznych doświadczeń i budowania miejsca. Dzięki takim działaniom szkoła staje się przestrzenią integrującą, wywołującą zaciekawienie, bazującą na interakcjach aktywnych – wymianie w wielu wymiarach i wspólnym działaniu. Szkoła jako miejsce obejmuje tworzenia miejsca doświadczania świata, w którym dominuje kształcenie kompetencji kluczowych, w tym umiejętności zdobywania informacji, działania i współdziałania w grupie wszystkich zaangażowanych podmiotów. Chodzi o kooperację z podmiotami pozaszkolnymi, zwłaszcza z rodziną, aby tworzyć uczniom możliwość aktywnego włączenia się w rozwiązywanie problemów i poznawanie świata oraz zanurzenie w relacjach społecznych, które pozwalają kształtować nie tylko szkolną, ale i lokalną wspólnotę poza murami szkoły. Sprzyjają zakorzenieniu w miejscu i budowaniu kultury miejsca przez uczniów, rodziców i nauczycieli.
Tak określone ramy teoretyczne pozwalają opracować koncepcję funkcjonowania i rozwoju szkoły jako miejsca dialogu edukacyjnego podmiotów, sukcesów dydaktycznych uczniów opartych na rozwoju i skutecznej motywacji, profesjonalnego działania.
Zasadniczo główne aspekty planu rozwoju szkoły zostaną oparte na kategorii podmiotowego postrzegania trzech grup budujących społeczność szkoły: nauczycielach, uczniach i rodzicach. Dążono do zachowania walorów związanych z dotychczasowym funkcjonowaniem szkoły i poszerzania jej możliwości.
Miejsce jest kategorią głęboko wewnętrzną, ale określa je sposób organizowania przestrzeni. Wymaga zatem przemyślanych rozwiązań organizacyjnych i systemowych. Proces ten łączy się z ustawicznym unowocześnianiem przestrzeni szkoły – budowaniem nowego kształtu architektonicznego placówki, będącego gwarancją bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia uczniów. Przyjęte już rozwiązania – remont kuchni i jadalni, stolarki okiennej, łazienki, korytarzy wpisuje się w tworzenie na wysokim poziomie warunków do zaspokojenia potrzeb dzieci i młodzieży.
W kolejnych latach planowane są następujące działania:
Jest bowiem w młodych ludziach olbrzymi potencjał dobra i twórczych możliwości
Jan Paweł II
Dziecko – uczeń to wartość niezbywalna i podstawowa. Jego godność i dobro wpisane jest w wartości rodzinne i szkolne, szczególnie cenione przez wymienione podmioty. Rozpoczynając proces edukacji dziecko mierzy się z nowymi zadaniami i podejmuje nowe dla niego role. Zakres przypisanych uczniom zadań wyznaczają z jednej strony regulacje wewnętrzne placówki, z drugiej zapisy w podstawie programowej i określić go należy jako szeroki. Obejmuje m.in.: kształtowania umiejętności uczenia się i komunikowania się w języku ojczystym i obcym, pracy zespołowej, myślenia matematycznego, rozwiązywania problemów poznawczych, wykonywanie zadań, zapamiętywanie faktów, definicji, argumentowanie na podstawie analizy faktów, korzystanie z informacji z różnych źródeł, uczestnictwo w pracy w grupach, odkrywanie związków i zależności, rozwijanie zainteresowań oraz kształtowanie postaw (np. poczucia więzi ze wspólnotą lokalną, narodową), przygotowanie się do często przeprowadzanych testów i sprawdzianów o strukturze zbliżonej do sprawdzianu zewnętrznego. Uzyskiwane przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 8 wyniki w testach ósmoklasisty, wskazują na wysoki poziom realizacji wymienionych zadań pod kierunkiem nauczycieli. Jest to efekt systematycznej pracy pedagogów związany z uatrakcyjnieniem procesu nauczania i jego doskonaleniem, w tym rozwijaniem umiejętności poszukiwania wiedzy i jej tworzenia w oparciu o zróżnicowane, aktywizujące i problemowe metody nauczania oraz stosowanie odwróconego modelu nauczania, wspólne wyznaczanie kierunku działania przez uczniów i nauczycieli, utrwalanie wiadomości wspólnie z nauczycielem.
Za priorytetowe w pracy z uczniami uznać należy działania:
Autor koncepcji zakłada, że w tak nakreślonym modelu szkoły jako miejsca najwyższą wagę przypisuje się umiejętności myślenia krytycznego i twórczego ucznia w małych elastycznie tworzonych grupach realizujących projekty edukacyjne. Aktywność uczniów jest ześrodkowana na wspólnym z innymi dociekaniu istoty rzeczy i całościowym (interdyscyplinarnym) oglądzie badanego procesu, które pozwala na werbalizowanie własnych doświadczeń, rozwijanie myślenia i samego języka. Uczniowie rozbudzają własną ciekawość poznawczą, jak też w sprzyjających warunkach potrafią być odpowiedzialni za rozwój własnych możliwości uczenia się.
Autonomia w służbie prawdy pozwanej i przekazywanej
Jan Paweł II
Szkoła jako miejscem edukacyjnej szansy to obszar otwarty na uczniów o zróżnicowanych możliwościach, uzdolnieniach, motywach działania, postawach. Pozwala wspierać dzieci i młodzież ze znacznymi osiągnięciami, jak i takich, którzy uczą się najsłabiej, mają specjalne potrzeby edukacyjne lub doświadczają deficytów, odmienności, czy wykluczenia.
W edukacyjnej drodze, na każdym etapie kształcenia uczniowie potrzebują nauczyciela, który jest doskonałym dydaktykiem, profesjonalistą od wychowania, udzielającym pomocy wychowankowi w odnajdowaniu drogi edukacyjnej - wartości, możliwości i własnych zasobów. Taki nauczyciel to osoba będąca aktywnym uczestnikiem procesu dydaktycznego, sprzyjająca praktycznemu nauczaniu w klasie szkolnej, osoba ukierunkowująca skuteczną realizację efektów uczenia się, jak i pomagająca zrozumieć złożoność otaczającego świata.
Autor koncepcji przyjmuje, że nauczyciel to osoba, które nie tylko przekazuje uczniom w sposób komunikatywny gotowe treści, nadzoruje ich realizację, ale w głównej mierze inicjuje i zachęca dzieci i młodzież do samodzielnej działalności poznawczej. Chodzi o dążenie do uznania dziecka za istotny podmiot zdobywający samodzielnie, w sposób aktywny wiedzę w obecności nauczyciela – doradcy, inspiratora, przewodnika. W takim ujęciu szkoła jako miejsce staje się obszarem poszukiwania oraz komunikacji w świecie informacji i wartości kultury otwartym na pozaszkolne, edukacyjne doświadczenia dziecka. Zaś sam nauczyciel jest wzorem osobowym godnym naśladowanie i budzącym chęć naśladowaniu.
W tym kontekście w Szkole Podstawowej Nr 8 szczególne znaczenie mają planowane do realizacji aktywności:
W swych zamierzeniach główny nacisk autor koncepcji kładzie na połączenie w procesie dydaktycznym przez nauczyciela ról: profesjonalisty, osoby skutecznie wykorzystującej swoje przygotowanie przedmiotowe i metodyczne, wychowawczy, jednostki twórczej, innowacyjnej pracującej dla dobra dziecka.
Wspólnota ludzi zjednoczonych wokół dziecka
Jan Paweł II
Aktywny udział rodziny w życiu szkoły i społeczności lokalnej prowadzi do partycypacji społecznej, obejmującej udział rodziców w formalnych i nieformalnych procesach samoorganizacji, zmierzających do podniesienia efektywności procesu edukacji oraz ulepszenia warunków życia w środowisku. W perspektywie czasu umożliwia włączenie całej społeczności rodziców w proces współdecydowania w istotnych obszarach kształcenia i wychowania dziecka - ucznia, jak też sposobach funkcjonowania placówek oświatowych.
Rodzicielskie działania umożliwiają rozwinięcie potencjału uczących się, integrację ze społecznością rodziców i udział w rozwoju szkoły. Wysoki poziom aktywności rodziców na terenie szkoły i w środowisku sprzyja budowaniu partnerskich stosunków pomiędzy rodzicami, nauczycielami, władzami szkoły i podmiotami środowiskowymi przy wypełnianiu zadań w procesie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży.
Budowanie rodzicielskiej aktywności na terenie Szkoły Podstawowej Nr 8 w Rzeszowie autor koncepcji chce oprzeć na wzmacnianiu zaangażowania społecznego rodziców przez:
Chodzi o tworzenie i rozwój podstaw organizacyjnych społeczności, który prowadzi do wzmocnienia działających już rodzicielskich organów na terenie placówki oraz powoływanie nowych, nieformalnych zespołów rodzicielskich odpowiedzialnych za realizację szerszych potrzeb społeczności szkolnej; organizowania społeczności wokół konkretnych zadań (co już zostało zainicjowane – organizacja zabaw dla uczniów klasy 8).
Tak określone strategie działania skonkretyzują się w obszarach:
Główny kierunek działania obejmuje kroki: odwołanie się do wartości – dobra dziecka, poznanie oczekiwań i potrzeb społeczności szkolnej, wyznaczenie celów działania, wzbogacanie form wspólnej pracy. Efekt: wspólnota uczących się podmiotów.
Każdy jest osobą jedyną i niepowtarzalną
Jan Paweł II
Dokonujące się zmiany społeczne, kulturowe i polityczne wywołują konieczność zarządzania szkołą w ciągłej interakcji, nieustannym dialogu prowadzonym w wielu kontekstach, sieciach i rolach. Dyrektor jest przywódca, liderem społeczności szkolnej a jednocześnie osobą funkcjonującą w zróżnicowanych relacjach z przedstawicielami środowiska (organu prowadzącego szkołę, organu nadzoru i innych podmiotów środowiskowych)
Twórca koncepcji przyjmuje założenie, że miejsce dyrektora w placówce można opisać metaforą – architekta, projektanta (G. Mazurkiewicz, 2011, 2019), który umiejętnie łączy działania w takich obszarach jak organizacyjny, edukacyjny, społeczny i moralny. Taki zakres aktywności umożliwia budowanie nowoczesnej szkoły, w której dyrektor:
Stan rzeczy wymaga atmosfery współodpowiedzialności zaangażowania i współpracy, która umożliwi realizację istotnych zadań na kolejne lata pracy:
Przyszłość zaczyna się dzisiaj, nie jutro
Jan Paweł II
Spis treści:
Troska o dziecko (...) jest pierwszym i podstawowym
sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka
Jan Paweł II
Szkoła to instytucja, z którą społeczność lokalna od wielu lat wiąże liczne nadzieje - placówka gwarantująca człowiekowi możliwość pełnego rozwoju, godnego życia, pozwalająca dążyć do udziału w kulturze. W wielu koncepcjach przypisywano jej rolę podmiotu wyrównującego szanse oświatowe jednostek i umożliwiającego społeczną mobilność osób i grup. Także współcześnie niektórzy postrzegają szkołę jako instytucję społeczną, od której zależy ciągłość rozwoju kultury i cywilizacji. Szkoła ukształtowała się, jako instytucja dzięki, której jednostka uczy się koniecznych form współżycia w określonym społeczeństwie, jak i poznaje zasady samodzielnego życia w zmieniających się warunkach. Pozwala także na zdobywanie i gromadzenie doświadczenia, w określonych sytuacjach społecznych. Szkoła ujmowana w kategoriach wartość społecznej i podstawowej instytucji kształcenia i wychowania zapewnia odpowiednie warunki rozwoju uczniom, będąc nośnikiem wartości, doświadczeń oraz rozumienia świata i siebie, ale także miejscem zaspokojenia potrzeb wychowanków, kształtowania umiejętności, postaw i kompetencji.
Szkoła, w rozumieniu autora koncepcji jest przestrzenią wspólnych spotkań nauczyciela z uczniami, miejscem pozbawionym przykrych przeżyć, przestrzenią poszukiwania rozwiązań problemów nurtujących młode pokolenie. To optymalne środowisko, najbardziej sprzyjające rozwojowi dziecka. W takim ujęciu szkoła zorientowana jest na ucznia, co urzeczywistnia się w osobistym zaangażowaniu nauczycieli i rodziców w organizacyjną i pedagogiczną działalność placówki. To niezbędny element życia społecznego i warunek ciągłości kulturowej. Takie ujęcie owocuje uznaniem szkoły za instytucję przekazu dziedzictwa społecznego, budowania kulturowej tożsamości, przygotowującej jednostkę do funkcjonowania w dobie zmian społecznych, jak i umożliwiającej pełny osobowy rozwój młodego człowieka.
W praktyce, realizacja tak wyznaczonych celów wymaga opracowania koncepcji pracy szkoły, która warunkuje skuteczność pracy placówki i wiąże się ze wskazaniem kierunku działania, dla wszystkich podmiotów tworzących społeczność szkolną nauczycieli, uczniów i rodziców, a więc wspólnoty osób, które kierują się ustalonymi wartościami – tym, co dla nich cenne, ważne, w taki sposób przeżywane.
Opracowując koncepcję funkcjonowania i rozwoju szkoły bazowano na dotychczasowych osiągnięciach i możliwościach realizacyjnych Szkoły Podstawowej Nr 8 w Rzeszowie – wszak to placówka, która posiada ponad 100-letnią tradycję. To szkoła znana w środowisku, której wychowankowie odnosili liczne sukcesy w procesie edukacji, a także w życiu rodzinnym, zawodowym i społecznym. Także współcześnie uczniowie, nierzadko dzieci absolwentów mają liczne osiągnięcia edukacyjne osiągane pod kierunkiem dobrze wykształconej i doświadczonej pedagogicznie kadry nauczycieli, co obrazuje określone i akceptowane przez pedagogów, uczniów i rodziców cele i kierunki działania.
Takie założenia generują priorytety edukacyjne i organizacyjne. Zasadniczo główne aspekty planu rozwoju szkoły zostaną oparte na kategorii podmiotowego postrzegania trzech grup budujących społeczność szkoły: nauczycielach, uczniach i rodzicach. Dążono do zachowania wszelkich najistotniejszych walorów związanych z dotychczasowym funkcjonowaniem szkoły i dostrzeżeniem potencjalnych możliwości poszerzania działalności dydaktyczno-wychowawczej oraz środowiskowej.
Praca ma dopomagać człowiekowi do tego,
aby stawał się lepszym,
duchowo dojrzalszym, bardziej odpowiedzialnym(…)
Jan Paweł II
Dziecko - uczeń, jego edukacja jest cenną wartością, a dorośli członkowie społeczeństwa – zwłaszcza rodzice i nauczyciele powinni przyjmować wobec dziecka postawę szacunku i uznania, która wyraża się w sposobie egzystencji, współpracy z członkami wspólnoty, sensie i jakości życia, jak też dialogowych relacjach interpersonalnych. Dziecko, jego godność i dobro wpisane jest w wartości rodzinne i szkolne, szczególnie cenione przez wymienione podmioty. Dziecku – uczniowi przypisuje się wartość najwyższą i bezwzględną, uznając, iż w procesie wychowania, który jest podporządkowany dobru wspólnemu nie można przekreślić dobra osoby – dziecka, gdyż jemu przede wszystkim służy. Kierowanie się dobrem dziecka – dobrem osobowym prowadzi rodziców i nauczycieli w kierunku budowanie pomiędzy nauczycielami i rodzicami oraz dzieckiem współzależności emocjonalnej opartej na równoważeniu autonomii i kontroli oraz dążeniu do dialogu i harmonii w kontaktach interpersonalnych. Chodzi o chęć i potrzebę zauważenia i odkrywania wzajemnej odmienności, otwarcia, zbliżenia i poznania, jak też zrozumienia, wymiany i współpracy, dzięki czemu uczeń osiąga zrozumienie siebie i innych.
W procesie edukacji niewątpliwie ważne miejsce zajmuje nabywanie wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, ale przede wszystkim chodzi
o wykorzystywanie ich podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Dlatego też dostrzec należy organizowanie aktywności uczniów Szkoły Podstawowej Nr 8 wokół:
Proces edukacji dzieci i młodzieży powinien jednak być wyraźnie poszerzony o działania dające uczniowi nie tylko możliwość pamięciowego opanowanie treści, ale także rozbudzające ciekawość poznawczą wychowanka, chęć bycia uczonym, czerpania zadowolenia z procesu uczenia się. Dlatego też w pracy szkoły powinny pojawić się poniższe rozwiązania:
Chodzi o dostrzeżenie i zaakcentowanie w większym stopniu oczekiwań uczniów, których immanentną cechą jest dążenie do podejmowania aktywności na wielu polach związanych z edukacją - nie tylko jej wymiarem dydaktycznym - ale przede wszystkim kulturowym i społecznym. Takie działania obejmują wyznaczanie kierunku działania przez uczniów, wspólnie z nauczycielem, o realizację treści kształcenia według odwróconego modelu kształcenia, w którym najistotniejsze jest utrwalanie wiadomości wspólnie z nauczycielem, a nie przesuwanie tej czynności na aktywność ucznia w domu. W taki sposób budowana jest przestrzeń edukacyjna, która obejmuje wszystko to, co cenne, ważne, godne wysiłków, ukierunkowane na twórczą aktywność ucznia. Dla wychowanka w procesie zdobywania nowych wiadomości i umiejętności, najważniejszym jest, jak stwierdza E. Gruszczyk-Kolczyńska spełnienia pewnych warunków: „nie wyręczaj dziecka, mimo, że sam robisz to szybciej i lepiej (…) nie krytykuj, pozwól powtórzyć ćwiczenie tyle razy, aż dziecko odkryje właściwe rozwiązanie”. W sytuacji kurczącego się czasu i przestrzeni, i nieuzasadnionego pośpiechu w realizacji programu to jedno z najistotniejszych przesłań dla nauczycieli i rodziców.
Ponadto jako priorytetowe w pracy z uczniami w naszej szkole traktować należy:
Autor koncepcji zakłada, że w tak nakreślonym modelu szkoły na miarę współczesności uczenie się jest aktywnym, uspołeczniającym procesem, w którym uczestnicy muszą nawzajem współdziałać znacznie ściślej niż dotychczas. Najwyższa wagę przypisuje umiejętności myślenia krytycznego i twórczego ucznia, które pozwala na werbalizowanie własnych doświadczeń, rozwijanie myślenia i samego języka. W procesie edukacji uczniowie korzystają z dokonań edukacji równoległej, w ramach ściśle ze sobą powiązanych treści nauczania. Uczniowie rozbudzają własną ciekawość poznawczą, jak tez w sprzyjających warunkach potrafią być odpowiedzialni za rozwój własnych możliwości uczenia się.
Należy zapewnić odpowiednie sytuacje wychowawcze,
szukając w sposób twórczy nowych dróg oddziaływania
Jan Paweł II
Nowe zadania, które wyznacza się współczesnej szkole związane są z kształtowaniem wielowymiarowego, zdolnego do wykorzystania nowych osiągnięć nauki człowieka, który dla poznania i doskonalenia samego siebie i otoczenia świata potrafi przełożyć idee i wartości, na jakość jednostki. Nasuwa się wniosek, że współczesna szkoła ma być miejscem edukacyjnej szansy, w którym oferta edukacyjna dla wszystkich uczniów – nierzadko silnie zróżnicowanych pod względem uzdolnień, motywacji, postaw - pozwala wspierać tych najbardziej wybitnych, jak i takich, którzy uczą się najsłabiej. Zdaniem J. Kerschensteinera „Nauczycielem powinien zostać tylko ten, kto znajduje szczęście w przyczynianiu się do duchowego i psychicznego wzrostu innych ludzi, kto tyle ma w sobie czystej młodzieńczości, że ani ciężar przeżytych lat, ani życiowa dojrzałość, ani mozół codziennej pracy nie potrafią w nim zasypać tryskającego źródła niewzruszonej wiary w zwycięską moc ogólnoludzkich ponadczasowych wartości”. Nie ma ucznia bez nauczyciela i nauczyciela bez ucznia, a podstawowa misja życiowa nauczyciela to pomoc wychowankowi w odnajdowaniu jego człowieczeństwa. Mądry/dojrzały nauczyciel to taki, który posiada samodzielność poznawczą, umożliwia krytyczne poznanie rzeczywistości, czyli szybkie diagnozowanie i wyjaśnianie zjawisk zarówno w wymiarze jednostkowym jak i grupowym, próby eksperymentowania i stosowania innowacyjnych metod kształcenia i wychowania, działalność badawczą, samodzielność w przetwarzaniu teoretycznej wiedzy dydaktycznej oraz docieranie do źródeł informacji dydaktycznej, postrzeganie i formułowanie ważnych problemów społecznych, wreszcie podejmowanie trafnych decyzji.
Działalność nauczycieli w Szkole Podstawowej Nr 8 ocenić należy wysoko zwłaszcza w świetle dokumentów związanych z zewnętrzną ewaluacją. Z analizy dokumentacji wynika, że od wielu lat nauczyciele podejmują działania w zakresie:
Zachodzi jednak konieczność poszerzenia tej działalności o zadania wynikające z pełnienia roli nauczyciela innowatora, czyli szerszego, kreatywnego spojrzenia na nowe zadania w edukacji uczniów. Działania nowatorskie nauczyciela obejmują wspomaganie i pobudzanie naturalnej aktywności dziecka, dostosowanie stylu pracy nauczyciela do możliwości i indywidualnych predyspozycji dziecka – doskonalenie metod pracy (stosowanie metod i technik aktywizujących), prowadzenie dialogu z uczniami, analizowanie sukcesów i porażek uczniów w kontekście rzeczywistości rodzinnej, zdrowotnej dziecka. Nauczyciel - innowator stosuje zróżnicowane formy kontroli i oceny osiągnięć szkolnych, tworzy nowoczesny warsztat pracy pedagogicznej, podejmuje dodatkowe zadania edukacyjne, które wykraczają poza treści prowadzonych zajęć, tworzy programy autorskie lub modyfikuje realizowane. Dlatego też założono poszerzenie działalności nauczycieli o:
W swych zamierzeniach główny nacisk autor koncepcji kładzie na połączenie w procesie dydaktycznym przez nauczyciela ról: profesjonalisty, osoby skutecznie wykorzystującej swoje przygotowanie przedmiotowe i metodyczne, wychowawczy, jednostki twórczej, innowacyjnej pracującej dla dobra dziecka.
Każdy urzeczywistnia siebie
przez bezinteresowny dar z siebie samego
Jan Paweł II
Aktywny udział rodziny w życiu szkoły i społeczności lokalnej prowadzi do partycypacji społecznej, obejmującej udział rodziców w formalnych i nieformalnych procesach samoorganizacji, zmierzających do podniesienia efektywności procesu edukacji oraz polepszenia warunków życia w środowisku. Aktywizacja rodziny na terenie placówki umożliwia włączenie całej społeczności rodziców w proces współdecydowania w istotnych obszarach kształcenia i wychowania dziecka-ucznia, jak też sposobach funkcjonowania placówek oświatowych. Pomimo oczywistych zalet przedstawionego rozwiązania mobilizacja rodziców do uczestnictwa w życiu szkoły napotyka na liczne utrudnienia. Dzieje się tak dlatego, iż z jednej strony rodzice traktują dziecko jako wartość najwyższą angażując swoją wolę i wysiłki, aby kierować się w życiu dobrem dziecka, a z drugiej środowisko rodzinne przyczynia się do powstawania zaburzeń w rozwoju dziecka, których źródła dopatrywać się należy w postępującej dysfunkcjonalności i patologizacji zachowań członków rodziny. Zatem urzeczywistnianie powyższych wartości w procesie edukacji wymaga realnych działań ze strony rodziny i szkoły, a także przedstawicieli środowiska związanych z rozpoznawaniem określonych przedmiotów, stanów rzeczy jako wartościowych, jak też upowszechnianiem odpowiedniego na nie reagowania.
Budowanie rodzicielskiej aktywności na terenie Szkoły Podstawowej Nr 8 w Rzeszowie autor koncepcji chce oprzeć na stworzenia odpowiednich warunków i stosowania właściwych sposobów pobudzania działania jednostek i grup, związanych z wywoływaniem, współdziałaniem i integracją. Pierwsza z wymienionych strategii obejmuje ujawnienie oraz rozpoznanie wszelkich możliwości i zainteresowań osób zaangażowanych w realizację zadania. Współdziałanie wiąże się z podziałem zadań, podporządkowaniem innym jeśli to konieczne i wymianą informacji w czasie wspólnych działań. Natomiast integracja ma podwójny wymiar. Z jednej strony umożliwia stworzenie odpowiedniego klimatu i więzi emocjonalnych pomiędzy współpracującymi osobami. Z drugiej pozwala na scalanie wiedzy i doświadczeń należących do jednostek w taki sposób by wszyscy rodzice mogli z niej korzystać dążąc do wspólnych celów. Chodzi o stworzenie warunków do wyłaniającego się przywództwa polegającego na obejmowaniu pozycji znaczącej przez rodziców – liderów, potrafiących dostrzegać nowe rozwiązania, zjawiska i trendy.
Zgromadzone przez autora koncepcji dane wynikające z posyłania własnego dziecka do Szkoły Podstawowej Nr 8 przez kilka lat wskazują, że działania społeczności rodziców w placówce są jasno określone i widoczne. Jednakże specyfika środowiska lokalnego, zwłaszcza odnosząca się do uczniów pochodzących z rejonu szkoły wskazuje na konieczność podjęcia działań w kilku obszarach:
Główny cel w omawianym obszarze to budowanie postaw partycypacyjnych u rodziców, w zakresie partycypacji strukturalnej, działaniowej i ideacyjnej.
Przyszłość zaczyna się dzisiaj, nie jutro
Jan Paweł II
Przed dyrektorem Szkoły Podstawowej Nr 8 stoi szeroki zakres zadań i płaszczyzn działania. Z jednej strony musi być podmiotem otwartym na dokonujące się zmiany, umiejącym je akceptować, dokonującym właściwej interpretacji przemian edukacyjnych i społecznych, osadzającym w tej perspektywie własne myślenie, gdyż wyznacza kierunki organizacyjnej i strukturalnej pracy szkoły. W drugiej strony stoi przed nim zadanie aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym, inicjowanie samodzielnej działalności poznawczej uczniów, słuchaczy i nauczycieli oraz koordynowanie pozaszkolnych wpływów edukacyjnych. A zatem, to człowiek twórczy, doradca, przewodnik, sprawny negocjator, szanujący kolegialne podejmowania decyzji, umiejący współpracować i poszukiwać kompromisów.
Praca szkoły winna podlegać ciągłemu nadzorowi. Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły sprzyja podwyższaniu jakości jej pracy a zasady jego organizacji muszą być czytelne i znane nauczycielom. Warto, aby szkoła prowadziła wewnętrzny pomiar jakości pracy szkoły we własnym zakresie, upewniając się, że robi się coś tak jak trzeba i wyłapując ewentualne niedociągnięcia, przy jednoczesnej eliminacji zbędnej dokumentacji tych działań. Na podstawie takich badań, można wyraźniej wskazać mocne strony szkoły oraz jej problemy a ich analiza pozwala na dokonywanie ewaluacji w programie rozwoju. Jednocześnie dyrektor powinien sporządzać rzetelne sprawozdanie stanowiące źródło informacji dla organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę oraz społeczności szkolnej.
Istotne jest, aby wyniki wewnętrznego mierzenia jakości były zbieżne z wynikami zewnętrznego mierzenia jakości. Dyrektor powinien wspierać kadrę w podnoszeniu jakości jej pracy poprzez tworzenie szans równego rozwoju, organizowanie opieki nad początkującymi nauczycielami, nadzorowanie i ocenianie pracy każdego nauczyciela, docenianie sukcesów i eliminację niedociągnięć nauczycieli.
W skład ról kierowniczych dyrektora szkoły wchodzą: kierowanie procesami pedagogicznymi, opiekowanie się uczniami i wychowankami, przewodzenie radzie pedagogicznej, pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością, nauczycieli i wychowawców, spełnianie funkcji gospodarza zakładu pracy, a więc dbanie o warunki materialno-techniczne miejsca nauki i pracy, wydawanie określonych decyzji administracyjnych dotyczących zwłaszcza obowiązku szkolnego, zatrudnianie i zwalnianie pracowników szkoły.
Jest rzeczą pewną, że dyrektor szkoły musi stawiać nauczycielom wysokie, lecz realne wymagania i motywować kadrę pedagogiczną, aby szkoła funkcjonowała na najwyższym poziomie, a praca nauczycieli była bardziej twórcza i efektywna. Dyrektorzy szkół, którzy rozumieją motywującą rolę organizacji pracy szkoły, potrafią skutecznie wpływać na podnoszenie motywacji nauczycieli poprzez taki przydział zadań, które będą odpowiadały zainteresowaniom i uzdolnieniom nauczycieli. Tworzenie atmosfery aprobaty dla innowacji, inicjatywy, poprzez pobudzanie do przyjęcia postawy twórczej w zawodzie wytwarza się sytuacja stymulująca nauczyciela do podnoszenia jakości działania na polu nauczania i wychowania. Jakość nauczania w dużym stopniu zależy od jakości pracy nauczycieli.
Nauczyciele w Szkole Podstawowej Nr 8 cechują się bardzo wysokim poziomem posiadanych kwalifikacji formalnych. Analizując rozwój kwalifikacji nauczycieli należy zauważyć, że oferta kierowanych do nich szkoleń jest bardzo szeroka. Dla większości z nich nie funkcjonuje jednak system kontroli ich jakości czy efektywności.
Dyrektor szkoły powinien być świadomy wszelkich mechanizmów wpływających na poziom i jakość pracy w swoim gronie pedagogicznym. Powinien stwarzać takie warunki pracy, aby wszyscy nauczyciele, niezależnie od wieku i stażu pracy, czuli się potrzebni i doceniani. Oprócz wiedzy i umiejętności warunkiem skutecznego działania jest także właściwa motywacja działania. Ważne jest, aby zarówno dyrektor szkoły jak i jego podwładni dostrzegali ewentualne korzyści swojego zaangażowania i wysiłku. Dyrektor musi posiąść umiejętność właściwego wykorzystywania motywacji, aby zarządzanie szkołą stało się pasmem skutecznych działań.
Istotne zadania dyrektora w kolejnych latach pracy: